Back in Sydney

2 januari 2014 - Manly Beach, Australië

Lieve allemaal!

Allereerst een Happy New Year!! (Sorry mam, toch pas een verslag ná het nieuwe jaar..)
Ik was gebleven bij de terugreis richting Sydney om vanaf daar weer de ferry te nemen naar Manly richting ons hostel. Voor hostel begrippen hadden we een hele luxe kamer (lees: geen stapelbedden en voor vier personen één badkamer). De eerste nacht hadden Iris en ik deze kamer voor ons samen en de volgende nacht kwamen Annemijn en Charlotte ons weer vergezellen,

De tien dagen in Manly zijn ook weer omgevlogen. De eerste dagen waren we nog in het bezit van een ov kaart, dus deze moesten we nog even gebruiken om de toerist in Sydney uit te hangen. Dinsdags hebben we over de Harbour Bridge gelopen, die was íets langer dan we hadden verwacht, maar hé dit moet je gedaan hebben. Daarna richting de botanische tuinen waarvan we nog steeds niet helemaal weten of we er nou doorheen of omheen zijn gelopen, maar ook deze konden we afstrepen.

De volgende dag was het eerste kerstdag. Een Australische kerst zoals ik me die had voorgesteld (zon, zee, strand) werd het helaas niet. Strand was wel aanwezig maar daar kregen we wolken en regen bij. Wel nog gezellig met de groep een kerstbrunch gedaan en vervolgens een filmdag gehouden. Tweede kerstdag was gelukkig meer Australisch, met een zonnetje en zo'n 26 graden, heerlijk! Totaal geen kerstgevoel natuurlijk. Behalve toen we in het winkelcentrum waren. Ons was verteld dat je op tweede kerstdag heel goed kon shoppen omdat het dan dikke uitverkoop is. Dus wij richting een shoppingmall waar we na een kwartier ook weer buiten stonden, wat een hel..!! Dit was niet te vergelijken met een woningboulevard op tweede kerstdag in Nederland. Toen maar de bus gepakt richting bondi beach, hét strand van Sydney. Heel mooi en echt een super sfeertje!
's Avonds hadden we met een groep van zo'n 26 man een kerstbarbeque, waar Skippy en Bambi de kerst niet hadden overleefd.

Vrijdags hadden Iris en ik nog even onze sightseeing verplichtingen en zijn we naar Darling Harbour (haven) gegaan en daar ook de Chinese Garden bezocht. Heel grappig, midden in de drukke stad, tussen de grote gebouwen een super mooie Chinese tuin waar het opeens lijkt alsof je in een hele andere wereld bent.

Zaterdag was een hele memorabele dag want..... Iris en ik hebben de knopen doorgehakt en een auto gehuurd voor twee weken vanaf 3 januari...! Een heuse stationwagen waar we in kunnen slapen, maar ook een tentje bij krijgen, wordt vanaf dan tijdelijk onze beste vriend. Hierdoor hebben we dan ook eindelijk een plan: vanaf 3 januari rijden we van Sydney via Melbourne naar Adelade en dan weer terug naar Melbourne om de auto daar weer in te leveren. Het zal wel heel erg wennen worden om aan de 'verkeerde' kant van de weg te rijden! Onze roadtrip start met nog twee andere meiden uit de groep, Laura en Claire. Zij rijden in ieder geval mee tot Melbourne en misschien ook nog tot Adelade, maar dat zien we later nog.

Met de auto in het vooruitzicht en aardig wat dollars lichter hebben de laatste dagen in Manly rustig aan gedaan. Lekker genoten van het mooie weer op het strand en toegeleefd waar we eigenlijk de hele maand voor rondom Sydney waren gebleven: New Years Eve in Sydney!!! Nou en het was het wachten waard! We hadden al vrij snel kaartjes gekocht voor Bradleys Head, een strand/uitkijkpunt  van Manly richting de Harbour Bridge en het opera house. Heel lang in spanning gezeten of het uitzicht ook echt was wat ze beloofden, maar toen we eenmaal aankwamen kon de dag niet meer stuk. Je moest al wel vrij vroeg in middag je plekje bemachtigen om vervolgens de hele dag te wachten op, eerst het kindervuurwerk om 21.00 uur en vervolgens het échte werk om 00.00. Maar zelfs het wachten was geen straf. We werden de hele dag vermaakt met optredens en een lekker zonnetje. Plus dat we met de hele groep waren dus aan gezelligheid en vermaak geen gebrek! Er hing een beetje een festival sfeertje en het uitzicht was echt perfect! En dan stonden we ook nog eens he-le-maal vooraan, ik had het me niet beter kunnen voorstellen! En ja.. Dan het vuurwerk.. Het kippenvel stond al op m'n armen bij het 'kindervuurwerk' laat staan de show van 00.00 uur...! Zó gaaf! Dit was het wachten echt dubbel waard! En zelfs het ontbreken van de champagne (er mag hier in Sydney niet gedronken en geschonken worden met oud en nieuw) was geen drama meer. 2014 ben ik begonnen met een voornemen die ik elk jaar heb, maar nooit waarmaak: de nieuwjaarsduik! Oké, misschien omdat het hier íets minder afzien is dan in Nederland, maar ik ben er wel 'vroeg' voor uit m'n bed gegaan...!

Gister avond hebben we een groot deel van de groep gedag gezegd omdat Iris, Robin en ik vanmorgen intreden hebben genomen in een luxe hotel (die goedkoper was dan in ons hostel een nacht bij te boeken) in het centrum van de stad. Echt zwaar dit backpackersleven tot nu toe merken jullie vast..! In eerste instantie zouden alleen Iris en ik in het hotel slapen, maar Robin, een reisgenootje uit de groep, moet hier morgen heel vroeg in de buurt zijn. Het was nog even spannend met inchecken, want ze slaapt illegaal en op de grond in onze kamer, maar tot nu toe is het allemaal goed gegaan...! Je wordt als backpacker steeds creatiever!

Vandaag zijn Iris en ik nog even de stad in geweest en kwamen we langs een campervan rental waar we 'even wat informatie' gingen opdoen. Vervolgens zitten we een uur met iemand dingen te regelen en lopen we de deur uit met een campervan in onze broekzak (nouja op papier dan) voor 6 weken in Nieuw Zeeland!!! Een super mooie aanbieding en een campervan waar we het zo'n beetje al de hele reis over hebben: met allemaal beschilderingen en er is ons beloofd dat er heeeel veel roze op zit...!!

Vanaf vandaag heeft onze planning, die nog steeds elke dag wijzigt, dus weer wat meer vorm gekregen. Nadat we de auto inleveren blijven we een paar dagen in Melbourne, waar we o.a. 16 januari de Australian Open gaan bezoeken. Vervolgens willen we naar Tasmanie waar we waarschijnlijk een tour gaan boeken. Op 30 januari moeten we weer in Sydney zijn voor onze vlucht richting Nieuw Zeeland waar we dus zes weken met ons campertje gaan touren...!

Komende twee weken zal het van camping naar camping hoppen worden dus ik zal het niet meer zo luxe hebben als tot nu toe, maar dat maakt het alleen maar leuker! Dus mochten jullie het idee hebben dat ik van de aardbodem verdwenen ben, no worries, als ik eenmaal in Melbourne ben dan  heb ik vast weer de middelen om alles op te laden etc!

Dikke kus vanuit, voorlopig de laatste dag, Sydney!

1. Jill:
    Ook gelukkig nieuwjaar natuurlijk
    Groeten Lidy
  3. Mam:
    2 januari 2014
    Tjeempie Susie, wat een leuke en mooie plannen allemaal en
    natuurlijk ook voor jou en jullie een heel mooi nieuwjaar toegewenst.
    Stoer dat jullie een eigen bolide gehuurd hebben en ik hoef jou niet te zeggen dat jullie verschrikkkkkkelijk voorzichtig moeten doen toch?
    Het vuurwerk in Sidney hebben wij op t.v. gezien en ik kan mij de kippenvel voorstellen.
    Hier was het weer een kabaal van jewelste met oudjaar, ons huis stond te trillen op zijn grondvesten door het oorverdovende vuurwerk van de buren.
    De krant kopt met: Jaarwisseling: 1 dode, 14 blinde ogen, 90 maal oogletsel, 108 hulpverleners belaagd.
    Er valt een hoop te leren van Australie.

Enig die roze camper ; hoop wel dat de beschildering ervan een tikkie beschaafder is dan die van Gooise vrouwen.
    Suus en Iris, een heel mooie trip en veel veilige miles toegewenst.

Alle liefs.
  4. Bart Vredenduin:
    2 januari 2014
    Krijg helemaal heimwee van je verhalen Suus! Ik zag Sydney op internet en het lijkt me inderdaad geweldig om daar live bij te kunnen zijn!

ps.
    Voor als je gaat kamperen: BIG4 heeft heel veel mooie campings door heel Australië en vooral tussen sydney en melbourne, waar je bij de 1e camping een pas aan kunt vragen en dan korting kunt krijgen bij de volgende, en nog meer bij de volgende etc.

liefs bart
  5. Susanne Vredenduin:
    2 januari 2014
    Wat een leuke en lieve reacties allemaal van iedereen! En Bart, thanks voor de tip, gaan we zeker wat mee doen! Liefs!
  6. Francesca:
    3 januari 2014
    Ha die Suus,

Je hebt echt een schrijvers talent, wat heerlijk om vanuit Nederland al je verhalen te lezen! Och ik ben zó jaloers... Geniet! Maar dat is eigenlijk overbodig om te zeggen, want dat doe je al volop! Kan niet wachten tot je volgende post. Veel liefs, Francesca
  7. Opa:
    5 januari 2014
    Lieve schat,

Wat vind ik het bijzonder leuk om alles te lezen wat je tot nog toe meemaakt. Het verwonderd mij hoe knap je dat allemaal op papier zet, en ik hoop in de naast bijzijnde toekomst nog het een en ander over jullie te lezen.
    Hele fijne toekomst voorlopig!
    Opa
  8. Magda:
    5 januari 2014
    Lieve \Suus,
    Een spetterend 2014 toegewenst en wat een heerlijkheid om je verslag te lezen!
    Top jullie NZ booking-mijn grote wens nog steeds, dus maak er een mooi verslag van!!
    Liefs en geniet lekker door-nu kan het!!
    Liefs voor jullie van tante Map.
  9. Papa:
    7 januari 2014
    Hey Suus,
    Je geniet met volle teugen, dat is duidelijk. Ik heb ook je SMS-jes ontvangen. Slapen tussen de wilde kangoeroes. Dat is nog eens andere koek. Ben ook blij dat je het zo goed kunt vinden met je reisgenote(n). Ik wil het trouwens wel eens zien, zo'n tenger meisje achter het stuur van zo'n grote Ford Falcon. Hou ons op de hoogte, want we smullen van jouw verhalen.
    Liefs Pappa
    P.S. Het is toch wel erg stil aan de overkant.