Op bezoek bij Koos en Trees in Edgeworth

24 december 2013 - Edgeworth, Australië

Lieve allemaal,

Ons luxe weekje bij Koos en Trees zit er alweer op. Wat een enorm lieve mensen! We zijn hier ontzettend verwend en hebben het heel gezellig gehad.

Zoals ik al beschreven had kregen we de eerste Hollandse pot, snijboontjes uit eigen tuin. Je kan het zo gek niet bedenken of Koos en Trees maken/kweken het zelf. Van een groentetuin tot (appel)taarten, kroketten en zelfs eigen gebrouwen biertjes..! Alles was zó lekker! We zijn hier dan ook helemaal klaargestoomd om de komende backpackers maaltijden te overleven.

Het huis en de buurt waar we zaten was precies zoals je altijd ziet bij All You Need Is Love: Brede straten, grote vrijstaande huizen, waarvan de meeste met alles op de begane grond. Bijna iedereen heeft hier een hond en ik had het geluk dat Koos en Trees een hadden a la Bink: een blonde labrador Cloe. Na de eerste nacht in ons luxe mini appartementje (Iris en ik hadden beiden een eigen slaapkamer en een badkamer voor ons samen) namen Koos en Trees ons mee naar het Blackbutt reserve waar we een groot scala aan Australische dierlijke inwoners hebben gezien. Het bezoek afgesloten met een picknick waarbij we een geroosterde kip hebben kaalgeplukt en dit op een broodje hebben gedaan. Of dit iets typisch Australisch is geen idee, maar het was in ieder geval voor herhaling vatbaar! Daarna nog naar een mooi uitzichtpunt gereden, 'The Sugarloaf Range' wat door James Cook werd beschreven als: 'A little way inland, is a remarkanble hill that is shaped like the crown of a hat' (even een stukje geschiedenis ;)).

De tweede dag zijn Iris en ik op pad gegaan naar Newcastle om daar naar het strand te gaan en in het centrum te kijken. Even wat twijfels gehad omdat we na een uur in de bus nog geen enkele vorm van strand hadden gezien, maar Newcastle bleek toch iets verder weg dan gedacht. Weer even de realitycheck wat in Australie 'korte' afstanden zijn, voor ons Hollanders mijlenver is. In het centrum een Australische delicatesse geproefd: bananabread, wat overigens  meer op cake lijkt dan op brood, dus de naam is me nog even een raadsel. 's Avonds zijn we mee geweest naar de verjaardag van de schoonzoon van Koos en Trees waar we meteen werden uitgenodigd om in het weekend mee te gaan varen. Zo bijzonder hoe gastvrij en meedenkend iedereen hier is..! Van de zoon van Koos en Trees hadden we ook al een uitgebreide uitleg gehad over hoe te reizen door Tasmanië en de Outback. Je hoeft het maar te vragen en de Australiërs staan meteen voor je klaar.

Dag drie in Edgeworth hadden we eigenlijk gepland om een auto te huren om te oefenen met het rijden aan de 'verkeerde' kant. Maar voor één dag, en omdat we onder de 25 jaar zijn, werd dit een duur grapje. Dan maar op het moment suprème wachten dat we voor langere tijd een auto gaan huren. Even wat boodschappen gedaan waar we een enorme rij zagen staan voor een klein kerstachtig winkeltje. Wij dus even gekeken wat er aan de hand was, bleek het voor de foto met 'Santa' te zijn. Wij als paparazzi stiekem geprobeerd een foto te maken, waarvan achteraf bleek dat je ervoor moest betalen. Op dat moment komt Santa naar ons toe; 'What are you doing lady's?' (Oops) 'Do you want a 'selfie' with Santa?' Haha! Onder het genot van chagrijnige blikken van moeders die met zweet op hun hoofd kinderen in bedwang proberen te houden, hadden wij binnen enkele seconden een foto met.... Santa! De rest van de dag hebben we nuttig besteed om wat dingen uit te zoeken en te regelen onder het genot van de zelfgemaakte kippensoep van Trees.

Zaterdags zouden we gaan varen met de dochter, schoonzoon en twee kleinkinderen van Koos en Trees. Doordat het te hard waaide werd het boottripje gewijzigd in een bezoek aan de wijnstreek Hunter Valley. Ook zeker niet verkeerd want wat is het mooi daar! Enorme groene gebieden met hier en daar en farm wat me deed denken aan McClouds Daughters. De eerste stop was bij een champagne proeverij, waar we de nodige (dure) champagnes hebben geproefd. Iets wat ik altijd al  eens had willen doen! Gelukkig hadden we Koos als chauffeur waardoor we zeker wel zes verschillende hebben kunnen proberen. Om te voorkomen dat we zwalkend naar huis zouden gaan hebben we een picknick gehad midden in de Hunter Valley met rondom enorme uitzichten over wijngaarden en weilanden. Na een goede bodem kon er worden over gegaan op de wijnproeverij, die zeker niet onder deed aan die van de champagne. In de avond met z'n allen aan de barbie (BBQ) gezeten, want van al dat proeven word je hongerig..!

Zondags hebben we Koos en Trees mee uit eten gekomen om hen te bedanken voor deze heerlijke week. In de avond zijn we nog naar een heel mooie kerstuitvoering geweest; Christmas by Candlelight. Iets typisch Australisch wat rondom kerst op verschillende plekken plaatsvindt. In een park met allemaal lichtjes worden allerlei kerstliedjes gezongen, Santa brengt een bezoek en als afsluiting is er vuurwerk. Heel mooi en bijzonder om dit een keer mee te maken..! Op deze manier toch een beetje een kerstgevoel gekregen, want dat is toch wel raar hier op je slippertjes met zo'n 34 graden..!

Zoals jullie wel merken zijn we dus ontzettend verwend bij Koos en Trees...! Met alles weer lekker schoon in de backpack, hebben we net afscheid van ze genomen op het station, wat na een week met heel veel lieve zorgen en gezelligheid best moeilijk is... Ik heb me er zo thuis gevoeld, het deed me een beetje denken aan de logeerpartijtjes bij opa en oma. Gelukkig kunnen we door middel van mail en Facebook (ze gaan helemaal mee met de tijd) met ze in contact blijven.

Ik wilde de verslagen eigenlijk kort houden, maar dat is toch lastiger dan gedacht..! Op het moment dat ik dit schrijf zitten we in de trein terug richting Sydney waar bijna de hele groep terug komt om met z'n allen kerst en oud&nieuw te vieren!

Hele fijne kerstdagen allemaal!!

Liefs

1. Mam:
    Dag lieve schat,

Wat een heerlijk verhaal weer, ik geniet hier enorm van.
    Wat een fantastische mensen ook waar jullie zo ontzettend verwend zijn.
    Moest wel even een traantje wegpinken bij jouw vergelijking met de logeerpartijtjes bij Opa en Oma, wat moet dit gevoeld hebben als een warm bad.
    Het gaat goed met Opaatje hoor, als alles goed gaat komt hij 9 januari naar huis maar dan is er nog wel een weg te gaan.

Lieve Susie, geniet van alles wat komen gaat en ik wens je heel leuke Kerstdagen, ik ga er een beetje van uit dat wij voor nieuwjaar wel weer een nieuw rapport van je gaan lezen.

Veel liefs vanuit een stormachtig en nat Ankeveen.
  2. Papa:
    Hey Suus,
    Grandioos verslag. Jullie hebben het echt naar je zin gehad. En nu op naar Kerst en Oud-en-Nieuw. Moet ook een hele belevenis zijn om dat hartje zomer te vieren. Hier is het een Wet Christmas. De traditionele wikkelkoek van Benjamin staat op tafel en we gaan straks de cadeautjes uitpakken. Ik ben benieuwd wat je hebt achtergelaten. Een fantastische Kerst gewenst!! Cheerio mate!!
  3. Gert Jan:
    Ha die Suus,

Leuk om te lezen en wat ben jij aan het genieten zeg Down Under. Ik krijg weer allemaal flashbacks van mijn tijd daar. Heel gaaf ook dat je nu weer terug gaat naar Sydney om daar NYE te vieren.

Vanuit een, zoals je moeder al schreef, stormachtig Nederhorst den Berg, wens ik je onwijs veel plezier, fijne kerstdagen en geniet!

Cheers!
  4. Magda:
    30 december 2013
    Lieve Suus,
    Wat geniet je meid!
    heerlijk om te lezen.
    Inmiddels luiden we hier hetr jaar al bijna uit en wensen wij jou daar een prachtige jaarwisseling toe.
    Bedankt voor je mooie Kerstgroet!!
    Doet zo goed.

Lieve schat, dikke kus en we houden je berichten in de gaten hoor-genieten daar van!

Liefs en veeeel plezier.
    Dikke kus van Magda, Daan en Youp.